Välj en sida

Tips och råd för torra ögon

Om du börjar få problem med torra ögon är det viktigt att du börjar ta hand om dina besvär. Problemen kommer sällan över natten, utan kan utvecklas under många år innan det blir så besvärligt att det är nästan är outhärligt. Därför vill vi ge några tips och råd så att du slipper hamna där.

Förhoppningsvis kan du då slippa läkarvård och om du behöver det ökar möjligheterna för att få bra behandlingsresultat.

Vätskan är sällan det största problemet

Det är lätt att tro att torra ögon beror på att det saknas vätska, alltså att det är problem med tårproduktionen. Så kan det vara, men för dom flesta är det inte huvudorsaken.

Problemet är istället att vätskan inte stannar kvar. Orsaken till det är problem med tårskiktets fettlager som produceras i meibomska körtlarna på ögonlockskanterna. Man säger att tårfilmen spricker för tidigt så att den inte håller ihop till nästa blinkning.

Tårfilmen består av tre lager

I den här artikeln fokuserar vi på tips och råd för torra ögon, men vill du förstå mer om orsakerna bakom finns det mycket att läsa i andra artiklar på webbplatsen.

Sitt inte och stirra på skärmen

Vår kraftigt ökade skärmtid har gjort att allt fler får problem med torra ögon av flera orsaker. När vi koncentrerar oss glömmer vi att blinka. Det gör att tårfilmen spricker innan nästa blinkning kommer och ögat blir torrt. Hjärnan prioriterar koncentrationen och håller tillbaka blinkreflexen. Över tid kan det ge kroniska besvär.

Här kommer ett par tips till dig som tillbringar mycket tid framför datorn eller andra skärmar:

  • Tänk på att blinka regelbundet! Reflexen fungerar inte som den ska framför datorn så kom på tricks för att blinka regelbundet. Till exempel kan du sätta upp små ögon i hörnen på skärmen som påminnelse.
  • Sätt skärmen så att du riktar blicken snett nedåt. Då minskar “spalten”, glipan mellan ögonlocken, så att tårfilmen lättare håller ihop. Att halvligga i soffan med mobilen ovanför ögonen är inte bra. Ungefär 20 grader är en bra vinkel.
  • Ta en paus varje halvtimme. Blunda 10 sekunder. Lägg handflatorna på ögonlocken och massera med cirkulära rörelser.
  • Efter 45 minuter bör du ta en paus och lämna datorn. Titta upp mot himlen ett par minuter.
  • Tänkt på luftfuktigheten i ett rum där du ofta sitter framför datorn, som på jobbet. Ha gärna gröna växter runt dig och eventuellt en luftfuktare.

Torrhet är inte det enda ögonproblemet vi kan drabbas av genom för mycket skärmtid. Därför det viktigt för ögonhälsan på flera sätt att ta pauser. Den snabba tekniska utvecklingen gör att vi använder våra ögon på ett annat sätt än det dom är utvecklade för.

två tips och råd för torra ögon

Massera i duschen

Passa på att massera ögonlocken när du står i duschen. Det gör du för att få igång fettproduktionen i dom meibomska körtlarna.

  • Gå inte ur duschen, det är bra med värmen.
  • Sätt två fingrar på huden på kindbenet. Tryck lätt, bara för att hålla huden på plats.
  • Används två fingrar på den andra handen för att massera nedre ögonlocket. Dra upp mot ögonlockskanten med ett lätt tryck i 30 sekunder.
  • Byt till övre ögonlocket. Dra upp ögonbrynet med ena handen för att stabilisera huden. Massera med den andra handen.

Att massera ögonlocken i duschen är bra, men har du allvarliga problem är det inte tillräckligt. Därför har vi på kliniken för torra ögon en kurs för våra patienter i en rutin vi kallar Eye-Spa.

Ta ögondroppar

Ibland hävdar vi att ögondroppar inte hjälper. Med det menar vi inte att det är bortkastat, utan att det inte är ett botemedel mot torra ögon. Däremot kan det vara bra för att hålla ögat fuktigt och kännas skönt. Därför är det en viktig del i självbehandlingen. Undvik droppar med konserveringsmedel.

Det finns många droppar att välja mellan, men Systante hydration eller Theloz Duo är två alternativ som fungerar bra för dom flesta. Däremot finns det ingen droppe som känns bra för alla och då kan du byta till ett annat märke.

Vaknar du med besvär kan du använda salva eller gel som har en tjockare konsistens och passar bra att använda under natten.

Kosttillskott

Det finns inga mirakelmediciner du kan ta för att bli av med dina besvär med torra ögon. Men att äta omega 3 kosttillskott har en positiv effekt och är något som vi rekommenderar.

Självklart är det även bra att äta mat med en naturligt hög halt av omega 3 som fisk och skaldjur, men det är inte alltid lika lätt att lägga om sin kosthållning.

Omega 3 är bra för torra ögon

Använd dina glasögon och solglasögon

Det är viktigt att inte gå och kisa. Därför behöver du ha bra glasögon och verkligen använda dom. Om du har nytta av progressiva glasögon bör du använda det. Solglasögon är viktigt att använda av flera anledningar, en är att undvika kisande. Kisandet påverkar nämligen funktionen i meibomska körtlarna.

Tänk på att kontaktlnser delar upp tårfilmen och dessutom suger åt sig vätska. Vill du slippa glasögon kan nattlinser vara ett bra alternativ. Klicka här för att läsa mer om vad det är.

Sök hjälp på kliniken för torra ögon

Blir problemen med torra och irriterade ögon värre, eller om du känner att din självbehandling kan det vara dags att få professionell hjälp. Gå inte för länge med problem som inte går över eftersom det många gånger är en process där ditt tillstånd sakta försärmas. Eftersom man har en förmåga att anpassa sig till problemen är det inte säkert att du upplever själv att det känns värre.

På kliniken för torra ögon kan vi göra en djupare analys av dina besvär och vad som orsakar dom. Efter det rekommenderar vi olika behandlingsalternativ.

SYN ÖGONKLINIK

Aschebergsgatan 41

411 33 Göteborg

Telefon: 031-713 98 31

E-post: kontakt@medicinskoptik.se

ÖPPETTIDER

 

Måndag - fredag: 9-17

Vi svarar i telefon fram till kl. 16:30

Lördag - söndag: Stängt

Sommartider:
Under v. 29 har vi begränsade öppettider.
Kliniken stänger helt den 22-31 juli (v. 30 samt mån-ons v. 31).
Ledtiderna för att få svar kan vara längre under sommaren.

Vi akuta besvär utanför våra öppettider hänvisar vi till 1177 eller ögonakuten på Mölndals sjukhus.

 

FÖLJ OSS