Vanliga frågor

Här hittar du svaren på dom vanligaste frågorna vi får. Hittar du inte svaret här är du välkommen att ringa oss på 031-713 98 31 eller skicka ett kontaktformulär.

Vad kostar det att komma till er?

Vad är Medicinsk optik?

En beskrivning av Medicinsk optik kan du läsa här.

Kortfattat innebär det att du kontrolleras av ögonläkare först om din syn har blivit sämre och du tror att du behöver nya glasögon. Efter det går du till vår egen optiker. Tjänsten riktar sig framförallt till dig som ingår i en grupp med större risk att drabbas av problem med ögonhälsan.

Är ni anslutna till landstinget?

Nej, vi har inget landstingsavtal. Det innebär att frikort inte gäller hos oss. Däremot kan vi remittera patienter vidare till den offentliga sjukvården vid behov och skriva ut mediciner. Då är det vanliga regler och avgifter för sjukvården som gäller.

Behöver man remiss för att komma till er?

Nej, du behöver ingen remiss. Det är bara att ringa och boka en tid.

Hur lång kötid har ni?

Vi strävar efter att inte ha längre kö än 2-3 veckor för att boka ett ögonläkarbesök. En kötid vi hittills klarat av att hålla.

Vilka är era telefontider?

Vi svarar i telefon och bokar in patienter under våra öppettider. Vi har inga specifika telefontider.

Även om bokningen är stängd kan du ringa och lämna ett meddelande eller skicka ett kontaktformulär så ringer vi upp så snart vi öppnar.

Gör ni operationer?

Nej, vi utför inga operationer på kliniken. Visar det sig att du behöver opereras kommer vi att remittera dig vidare, normalt sett till den offentliga sjukvården. Då gäller frikort och vanliga patientavgifter.

Kan jag köra bil till och från kliniken?

Vi har våra egna parkeringsplatser utanför kliniken där våra patienter gärna får stå.

Vid en vanlig ögonläkarundersökning kommer du att få droppar i ögonen som gör att du ser suddigt ett par timmar efteråt. Därför är det inte lämpligt att köra bil härifrån. Det är enkelt att ta sig kollektivt och då går du av på Kapellplatsen.

Translate »